Pla d’estudis

 

L’objectiu fonamental de la Diplomatura Moveo és donar als nostres estudiants una autonomia en el camp del teatre físic.

Volem transmetre a l’estudiant eines, metodologies, bases tècniques, per a què pugui convertir-se en creador dels seus propis projectes o treballar en companyies que requereixen un actor o actriu especialitzada en teatre físic.

Pensem en els estudiants que s’apunten a la Diplomatura com a futurs artistes, com a gent que un dia formarà la seva companyia i que desenvoluparan el seu propi estil.

Els estudis han de permetre que els estudiants descobreixin allò que no pensaven que podien fer i ensenyar-los un camí cap a allò desconegut.

Hem dissenyat el pla d’estudi de l’Escola per intentar complir aquests objectius.

Tècnica


plan de estudios-técnica1

Durant el curs de tècnica, l’estudiant estudiarà els elements que permeten el control del cos i de la seva expressió: articulació corporal, desequilibris, col·locació del pes en l’acció, orientació del cos en l’espai, dinamo-ritmes i textures corporals, el fraseig corporal, moviments de contradicció, translacions i compensacions, baixades, marxes, desplaçaments, així com la combinació de tots aquests elements.

L’objectiu d’aquest bloc és desenvolupar el vocabulari corporal de l’estudiant, estimular la seva imaginació, obrir noves possibilitats físiques, així com donar-li mitjans per desenvolupar el seu treball escènic tant a nivell individual com col·lectiu.

Improvització

plan de estudio-improvisacion

La improvisació es treballa en diferents modalitats sols, en duo o en grup: a partir d’una situació dramàtica, a partir d’una consigna tècnica que serveix de punt de partida per a una exploració del moviment o bé com un espai obert per dibuixar un retrat físic d’un sentiment o d’una situació.

L’estudi de les regles de la improvisació pretén donar a l’alumne/a seguretat, confiança i gust pel risc a l’hora d’introduir-se en un procés creatiu.

Els objectius d’aquest bloc són:

– Permetre la integració dels conceptes tècnics en una situació de joc, d’experimentació, o de desenvolupament d’una situació dramàtica.

– L’estudi de les possibilitats d’una situació escènica: quines són les condicions físiques, d’implicació, de risc i d’escolta que permeten crear un “moment teatral”.

– El treball sobre la flexibilitat creativa del/de la intèrpret, la capacitat d’adaptar-se i de prendre consciència del moment present sobre l’escena.

Repertori

plan de estudio - Repertorio

Gràcies a l’estudi de peces i figures, l’estudiant treballa la connexió entre tècnica i interpretació, i avança cap a un coneixement i una comprensió profunda del mim corporal dramàtic. Així com per a altres arts, el repertori és un punt de suport essencial per al progrés artístic de l’estudiant. Les peces i les figures són estudiades al llarg de l’any i donen lloc a presentacions regulars en el si de l’escola. L’estudi del repertori clàssic i modern té com a objectiu posar a l’estudiant en situació d’interpretació enfront d’una escriptura corporal complexa.

Exemples de peces estudiades a Moveo: el Fuster, la Bugadera, la Fàbrica, la Dona Ocell, el Combat Antic, el Silló de l’Absent, El Toucher, els Arbres (totes repertori clàssic), el Periòdic, la Taula, la Cadira, Taula Cadira Got (repertori post-modern).

Composició

plan de estudio - Composicion

La composició agrupa l’estudi dels principis que ajuden a l’estudiant a organitzar i desenvolupar els seus processos creatius. És un camp d’estudi molt vast que engloba els elements següents:

  • Composició de la frase corporal
  • Articulació dramàtica
  • Combinacions de diferents elements escènics (text, música, etc.)
  • Relació espacial i causalitats
  • Regles de transposició d’una acció
  • ‘Metaforització’ del moviment
  • Utilització dels objectes i accessoris
  • Principis de dramatúrgia

L’objectiu és estimular la creativitat de cada estudiant i ampliar els seus coneixements de tots els aspectes d’un procés creatiu.

Entrenament actoral

plan de estudio- compisicion2

Experimentació del joc corporal individual i la relació de cadascun/a amb l’altre, amb el grup i amb l’espai, sempre des del punt de vista de l’observació de tot allò que ens envolta. El desenvolupament de l’escolta, la disponibilitat i el nivell de tensió corporal.

Treballarem els següents conceptes:

– amortitzar l’esforç: aconseguir un màxim rendiment en el treball proposat amb l’esforç necessari.

– rebuig dels moviments inútils i consciència del moviment eficaç.

– canalització de l’energia justa.

A través la improvisació, treballarem la presència escènica del personatge i les seves actituds.

Dansa

plandeestudio-dansa

Ens servirem de diferents tècniques de moviment (Flying low, reléase, manipulacions, etc.) per aconseguir un cos obert i disponible, flexible als canvis i adaptable a l’espai i temps compartit. Parlarem de pes, de suports, de motors i direccions del moviment, de trajectòries, desplaçaments i espirals; de la relació del centre amb els extrems del cos i de mecàniques que faciliten entrar i sortir del terra amb major fluïdesa. A través de frases de moviment, posarem en pràctica les mecàniques trobades, construint recorreguts que viatgin per l’espai, entenent que en travessar l’espai, ell ens travessa a nosaltres.

Aprofundirem en mecàniques físiques que facilitin el treball de parelles. Ens servirem d’eines desenvolupades per diferents tècniques, com ara el contact, per comprendre i exercitar diferents possibilitats perquè dos o més cossos puguin compartir els seus pesos, el temps i l’espai, movent-se des de la trobada dels punts de contacte i l’escolta de les direccions del cos.

Espectacle de fi de curs

pla de estudio-espectaculos fin de año2

Durant el tercer trimestre, i de manera intensiva al juny, el treball de l’escola s’orienta cap a la creació d’un espectacle que permet la posada en pràctica i la comprensió dels principis i elements estudiats durant l’any. En el cas dels nivells 1 i 2, l’espectacle és dirigit pels professors de l’equip Moveo.

Tots i totes les estudiants participen activament en el procés creatiu, així com en l’elecció i la construcció dels elements que intervenen en l’espectacle (vestuari, escenografia, atrezzo, etc.). L’espectacle pot prendre diferents formes: des de l’adaptació física d’una obra literària o cinematogràfica fins a la creació d’un espectacle a partir de recerques físiques. Cada nivell conclou amb la presentació pública de l’espectacle en un teatre.

Àmbits complementaris

plan de estudio-tecnica2

A propòsit de l’espectacle de fi de curs, proposem un treball textual dirigit pels professorss de l’escola i/o per professors convidats. Aquest treball té com a objectiu investigar la relació entre veu i moviment d’una banda, i entre el text i l’acció per l’altre.

També es convida a professors/res especialitzats en altres disciplines com, per exemple, els titelles, el teatre d’objectes o la commedia dell’arte, amb l’objectiu d’enriquir el treball físic i oferir eines de treball per desenvolupar la pròpia experiència personal i professional.

La formació es completa amb sessions teòriques sobre temes relacionats amb el mim corporal i amb debats que permeten a l’estudiant reflexionar i comprendre el seu procés d’aprenentatge.

FOL (Formació i Orientació Laboral)

L’Acet (Associació Catalana d’Escoles de Teatre), juntament amb l’AADPC(Associació d’Actors i Directors de Catalunya) organitza cada any una sessió informativa de Formació i Orientació Laboral, menada per professionals qualificats del món del dret laboral, a la que poden assistir els i les alumnes que estudien a escoles associades a l’Acet, com és el cas de MOVEO. Aquesta sessió està dirigida als i a les alumnes de segon any. A més a més, i dins del si de l’escola, MOVEO organitza una sessió Post-FOL on resoldre dubtes que hagin pogut sorgir en la jornada, o sobre casos particulars, o sobre qualsevol qüestió orientada a informar sobre els drets i deures legals i laborals dels actors i actrius a Catalunya i Espanya.

Especificitats del tercer any(Especialització)

pla de estudio-3er año1

Els i les alumnes del programa d’Especialització segueixen les classes de tècnica, repertori, improvisació i altres assignatures amb els i les alumnes de Diplomatura, però són avaluats amb criteris diferents. També participen en els treballs de composició, però amb canvis significants en el segon i tercer trimestre.

Els objectius del programa d’aquest tercer any-Especialització són:

– Perfeccionament tècnic i interpretatiu.

– “Atacar” problemes trobats durant el segon any, i treballar sobre els punts subratllats en l’avaluació final del segon any.

– Més autonomia en el treball personal.

– Finalitzar l’any amb un projecte de creació i fomentar la possibilitat de crear equips per a futurs projectes.

En la composició del segon trimestre, els i les alumnes preparen i supervisen un projecte de composició amb un petit grup de 1er i/o 2on en qualitat d’ull extern, apropant-se a un treball de direcció.

En el tercer trimestre, els i les alumnes participen a les classes fins a principis de maig i, en paral·lel, creen de forma autònoma el seu propi projecte, supervisat per un/a professor/a.

Segons grup i nivell, es treballa també una peça de repertori diferent, com araEls Arbres, per exemple.

Projecte de creació del tercer any-Especialització

 

plan de estudio-3er año2El procés comença ja al febrer, quan l’estudiant ha de presentar un primer dossier amb una proposta per a la seva avaluació. També s’ofereix un acompanyament dels aspectes de producció fins al dia de l’estrena en un teatre de Barcelona.

Els i les alumnes disposen d’una sala d’assaig a les tardes i el procés de creació està assessorat pel professorat amb un seguiment dels assajos.

Aquest treball és lliure i pot prendre formes diferents, segons el desig de l’/la estudiant de buscar la forma d’expressió i d’aplicació dels seus coneixements apresos a l’escola. Podran formar part d’aquest projecte participants externs a l’escola com a equip tècnic del projecte.

Vídeos Diplomatura

Vols més informació sobre aquest curs?
Truca’ns al +34 93 300 25 08 o clica a Més Info

Professors molt professionals i propers al mateix temps. Genials. - Sara, Cataluña